-
Удосконалення літературного розвитку школярів 5 - 7 класів засобами театрального мистецтва
Запропоновано теоретично обгрунтовану й експериментально перевірену систему літературного розвитку
школярів
засобами
театрального
мистецтва
. Вісвітлено сутність методики навчання, яка полягає у комплексному підході до організації театрально-творчої діяльності учнів-підлітків як одного з ефективних шляхів удосконалення їх літературного розвитку. Експериментально доведено, що запропонова система підвищує рівень логічного й образного мислення
школярів
, розширює їх естетичний досвід, сприяє вдосконаленню сценічних і літературно-
творчих
здібностей
учнів.
-
Розвиток зв'язного мовлення молодших школярів із затримкою психічного розвитку засобами образотворчого мистецтва
Досліджено актуальну психолого-педагогічну проблему розвитку зв'язного мовлення
молодших
школярів
з затримкою психічного розвитку (ЗПР)
засобами
образотворчого
мистецтва
. Визначено компоненти, показники та критерії оцінювання стану сформованості зв'язного мовлення цих
школярів
, з урахуванням яких розроблено модель, програму та корекційно-розвивальну методику дослідного навчання, спрямовану на використання образо
творчих
засобів. Відзначено, що розвиток зв'язного мовлення
молодших
школярів
з ЗПР
засобами
образотворчого
мистецтва
сприяє особистісному становленню, оптимізації міжособистісних стосунків, відкриває можливості успішної соціальної інтеграції.
-
Формування соціальної активності слабозорих молодших школярів засобами музичного мистецтва
Вперше розроблено та впроваджено модель формування соціальної активності слабозорих
молодших
школярів
засобами
музичного
мистецтва
. Проаналізовано стан розробки проблеми у психолого-педагогічній та науково-методичній літературі, з'ясовано її актуальність в тифлопедагогіці та тифлопсихології. Розглянуто експериментально апробовану модель формування соціальної активності слабозорих
молодших
школярів
засобами
музичного
мистецтва
, яка складається з структурних компонентів: змісту, завдань, принципів, методів, компонентів, форм і видів діяльності, етапів формування соціальної активності слабозорих
молодших
школярів
засобами
музичного
мистецтва
та кінцевого результату.
-
Розвиток творчих здібностей учнів 5 - 9 класів засобами ергодизайну у процесі трудового навчання
Теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено модель розвитку
творчих
здібностей
учнів 5 - 9 класів
засобами
ергодизайну. Проаналізовано психолого-педагогічні підходи та закономірності розвитку
творчих
здібностей
учнів. Розкрито особливості впливу ергодизайнерської діяльності на розвиток
творчих
здібностей
учнів 5 - 9 класів у процесі трудового навчання. Обгрунтовано методичні прийоми залучення учнів до творчої ергодизайнерської діяльності у процесі трудового навчання на підставі застосування особистісно-орієнтованого підходу. Розкрито можливості застосування методів оптимізації шляхів розв'язку техніко-твочих задач у процесі ергодизайнерської діяльності
школярів
. Наведено рекомендації щодо використання рольової гри "ергодизайнерське бюро" як форми організації навчально-творчої ергодизайнерської діяльності учнів у процесі трудового навчання. Встановлено критерії оцінювання ефективності розвитку
творчих
здібностей
учнів 5 - 9 класів
засобами
ергодизайну у процесі трудового навчання.
-
Розвиток творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва в умовах застосування комп'ютерних технологій
Розглянуто проблему розвитку
творчих
здібностей
майбутніх учителів образотворчого
мистецтва
за умов застосування комп'ютерних технологій, показано актуальність дослідження даного питання сучасної педагогічної теорії та практики. Визначено сутність
творчих
здібностей
як важливого чинника художньо-педагогічної діяльності вчителя, висвітлено його філософські, психологічні та культурологічні аспекти як складного особистісного утворення. Показано можливості комп'ютерних технологій й обгрунтовано пріоритетні напрями їх використання у процесі розвитку
творчих
здібностей
студентів художньо-графічних факультетів. Встановлено критерії, показники та рівні сформованості
творчих
здібностей
, теоретично обгрунтовано педагогічні засади їх розвитку в майбутніх учителів образотворчого
мистецтва
за умов застосування комп'ютерних технологій. На підставі результатів формувального експерименту підтверджено ефективність розробленої педагогічної концепції розвитку творчого потенціалу майбутніх вчителів образотворчого
мистецтва
.
-
Формування творчих здібностей учнів 5 - 9 класів у позаурочній роботі засобами музичного мистецтва
Розроблено теоретичну модель
творчих
здібностей
, уточнено поняття "творчі здібності". Визначено критерії та рівні їх сформованості в учнів (високий, середній, низький). Подано індивідуально-типологічні характеристики за виявами цих
здібностей
(пасивні, критики, інтелектуали та реформатори, а також визначено шляхи та умови формування цих
здібностей
в учнів V - IX класів за трьома ієрархічно співвіднесеними рівнями: загальнопедагогічні та педагогічні умови, специфічні для позаурочної виховної діяльності, а також педагогічні, пов'язані з віковими особливостями учнів-підлітків. Розроблено й експериментально перевірено методику формування
творчих
здібностей
, яка складається з п'яти етапів: цільового, аналітичного, проектувального, технологічно-процесуального та контрольно-оцінного. За результатами дослідження доведено, що процес даного формування, структурований відповідно до спеціально розробленої методики з використанням засобів музичного
мистецтва
, сприяє позитивним змінам та духовно-творчому зростанню особистості.
-
Розвиток творчих здібностей школярів засобами комп'ютерного моделювання
Обгрунтовано можливість розвитку творчого мислення
школярів
за допомогою засобів комп'ютерного моделювання. Показано доцільність введення відповідного факультативного курсу з метою формування наукового світогляду і, зокрема, основ інформаційної культури. Експериментально підтверджено позитивний влив такого курсу на рівень особистих
творчих
досягнень
школярів
. Відповідно до положень загальної дидактики розроблено методичну систему навчання основ комп'ютерного моделювання. Для початкового вивчення моделювання запропоновано знайомі учням електронні таблиці, що не вимагають створення інтерфейсу користувача.
-
Творчий розвиток учнів початкової школи засобами образотворчого мистецтва
Розглянуто проблему творчого розвитку
молодших
школярів
у навчально-виховному процесі
засобами
образотворчого
мистецтва
. Проаналізовано основні філософські та психолого-педагогічні поняття й уточнено їх зміст у контексті запропонованої структурно-функціональної моделі творчого розвитку особистості. Висвітлено зміст дисципліни "Образотворче мистецтво" у початковій школі. Визначено критерії та рівні творчого розвитку
молодших
школярів
засобами
образотворчого
мистецтва
. Науково обгрунтовано й експериментально апробовано ефективність педагогічних умов та запропонованої методики творчого розвитку
молодших
школярів
засобами
образотворчого
мистецтва
на інтерактивних засадах особистісно-орієнтованого змісту навчання на базі використання програми "Мистецтво", розробленої групою фахівців за концепцією Л.Масол.
-
Розвиток естетичного смаку молодших школярів у діяльності аматорського дитячого театру ляльок
Визначено шляхи, форми та методи розвитку естетичного смаку
молодших
школярів
у театрально-сценічній діяльності у дитячих аматорських театрах ляльок за умов
дозвілля
. Розглянуто теоретичні засади досліджуваної проблеми, показано можливості
мистецтва
театру ляльок у розвитку естетичного смаку
молодших
школярів
. Розкрито особливості дозвіллєвої діяльності, які необхідно враховувати під час організації занять
молодших
школярів
мистецтвом театру ляльок, уточнено зміст базових понять ("естетичний смак", "аматорський театр", "театрально-сценічна діяльність", "мистецтво театру ляльок", "
дозвілля
", "дозвіллєва діяльність"). Обгрунтовано значення естетичного смаку як ознаки духовної якості особистості. Доведено, що специфіка театрально-сценічної діяльності
молодших
школярів
найбільш адекватно може бути відображена у моделі естетичного смаку, розглянуто її мотиваційний, діяльнісний, когнітивний та емоційно-почуттєвий аспекти. Здійснено експериментальну апробацію розробленої методики, показано її ефективність. Наведено рекомендації щодо використання
мистецтва
театру ляльок в організації дозвіллєвих занять для дітей молодшого шкільного віку.