-
Класична греко-римська міфологія та культура в системі шкільної історичної освіти
Класична греко-римська міфологія та культура в системі
шкільної
історичної
освіти
: Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 [Електронний ресурс] / Л.Б. Кулікова; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2006. — 40 с. — укp.
На підставі узагальнення результатів історико-педагогічного дослідження проблеми класичної греко-римської міфології та культури в системі
шкільної
історичної
освіти
(ШІО) уперше систематизовано та проаналізовано перекладні зарубіжні та вітчизняні навчальні літературні джерела з стародавньої світової історії, античної міфології та культури, що використовувалися в системі вітчизняної класичної
освіти
у період XVIII - XX ст. Розглянуто питання історії створення та вдосконалення навчальних літературних джерел з античної історії та міфології для гімназій, виданих у даний період. Наведено результати навчання авторського курсу "Класична греко-римська міфологія", які підтвердили правильність висунутих положень концепції та гіпотези про те, що антична міфологія - це сучасний предмет, що має поліфункціональне значення в історичній і педагогічній реальності, якісно доповнює зміст ШІО, забезпечуючи загальнокультурні потреби реальної практичної діяльності.
-
Становлення змісту шкільної початкової математичної освіти в Україні (60-і роки XIX - 30-і роки ХХ ст.)
Досліджено проблему становлення змісту
шкільної
початкової математичної
освіти
в Україні (1860-ті - 1930-ті рр.). Запропоновано науково обгрунтовані та узагальнені теоретико-методологічні
засади
розвитку змісту початкової математичної
освіти
, його структури, особливості конструювання з метою впровадження найбільш ефективних і оптимальних елементів до практики роботи
сучасної
початкової школи України. Показано необхідність створення нової системи початкової математичної
освіти
. Визначено основні етапи розвитку змісту
шкільної
початкової математичної
освіти
України останньої третини XIX - першої третини XX ст. Конкретизовано дидактичні підвалини формування та структурування змісту даної
освіти
та психолого-педагогічні вимоги до нього. Розкрито загальне та специфічне у розвитку змісту початкової математичної
освіти
різних регіонів України у зазначений період. Подано цілісний аналіз поглядів педагогів-математиків цього періоду. Висвітлено здобутки та втрати сучасних теоретичних засад формування та структурування змісту початкової математичної
освіти
.
-
Криза сучасної української історичної науки: теоретичний та історіографічний контекст
Дисертацію присвячено теоретичному та історіографічному дослідженню кризи
сучасної
української
історичної
науки та його відображення у вітчизняній та зарубіжній історичній літературі. Дослідження феномену кризи проводилося на підставі вивчення марксистсько-ленінської, діаспорної історіографічних традицій та праць сучасних дослідників. Поняття "криза
сучасної
української
історичної
науки" визначено як систему понять "криза немарксистської
історичної
науки", "криза радянської
історичної
науки", "криза "вільної" української історіографії", "криза української
історичної
науки" в інтерпретації сучасних вітчизняних і зарубіжних дослідників.
-
Розвиток шкільної музичної освіти на Волині (кінець XIX - початок XX ст.)
Уперше системно відтворено ретроспективу
шкільної
музичної
освіти
правобережного регіону України, що відбувалася за особливих соціокультурних умов. Проаналізовано вплив загального культурного фону музичної
освіти
у вищій та професійній школі на розвиток
шкільної
музичної
освіти
у досліджуваний період. Виявлено провідні тенденції її розвитку протягом тривалого історичного проміжку часу. До наукового обігу вперше введено декілька архівних джерел.
-
Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX - XX ст.)
Здійснено системний аналіз теорії та практики розвитку
шкільної
географічної
освіти
в Україні. Визначено та науково обгрунтовано етапи і тенденції її розвитку на підставі детермінованого аналізу конкретно-історичних умов. Висвітлено особливості становлення географічної
освіти
. Проаналізовано загальні тенденції розвитку та характерні особливості викладання географії у школах України XIX - XX ст. Значну увагу приділено змісту географічної
освіти
, її методологічному забезпеченню. Показано значущість нормативно-правової бази нашої країни щодо становлення та розвитку
шкільної
географії. Проаналізовано виховний потенціал географії як навчального предмета, виявлено прогностичні тенденції її розвитку у сучасній школі. З використанням історичного підходу з'ясовано закономірності розвитку
шкільної
географічної
освіти
.
-
Проблеми шкільної математичної освіти у педагогічній спадщині К.Ф.Лебединцева (1878 - 1925)
Розкрито історичні, соціально-педагогічні передумови, що вплинули на становлення та розвиток педагогічного світогляду К.Ф. Лебединцева (1858 - 1925 рр.). Висвітлено етапи його життєвого та творчого шляху. Виокремлено й охарактеризовано основні напрямки діяльності вченого за впровадження передових освітніх ідей у шкільну практику, визначено його внесок у розробку програм з математики, дослідження проблем початкової математичної
освіти
, підготовку підручників і задачників з алгебри, арифметики й геометрії та здійснено їх порівняльний аналіз із сучасними. Виявлено особливості підходу К. Лебединцева до проблем виховання, розгляду змісту й методів
шкільної
математичної
освіти
, розкрито значення його основних ідей у розв'язанні проблем
сучасної
математичної
освіти
. До наукового обігу введено нові історико-педагогічні документи, що характеризують К. Лебединцева як вченого, педагога, методиста-математика. Внаслідок проведеного дослідження істотно доповнено картину розвитку
шкільної
математичної
освіти
.
-
Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти до роботи з неблагополучними сім'ями
Науково обгрунтовано концептуальні підходи до розробки змісту й організації підготовки майбутніх фахівців до
шкільної
освіти
до роботи з неблагополучними сім'ями. Розроблено модель процесу даної підготовки, яка передбачає упорядкування цього процесу та модифікацію його відповідно до мети та змісту навчання студентів. Визначено основні критерії та показники, педагогічні умови підготовки майбутніх фахівців до
шкільної
освіти
до зазначеної роботи, а саме: впровадження відповідної кредитно-модульної системи; забезпечення рефлексії у цій системі; педагогізацію взаємодії з неблагополучними сім'ями на базі інтерактивного підходу; конструювання особистісно-орієнтованих технологій підготовки майбутніх фахівців до
шкільної
освіти
; міждисциплінарну інтеграцію змісту вищої педагогічної
освіти
; оволодіння діагностичною діяльністю за умов організації педагогічної підтримки неблагополучної сім'ї. Розроблено педагогічну теорію проблеми, визначено її принципи, фактори, критерії, закономірні явища.
-
Роль історичної науки та освіти у формуванні духовних цінностей українського народу: 1920-30-і рр.
Вперше у вітчизняній історіографії проаналізовано вплив
історичної
науки й
освіти
в Україні у 1920 - 30-х рр. на формування духовних цінностей українського народу. Розкрито механізм одержавлення та ідеологізації
історичної
науки, форми, а також методи пропаганди історичних знань. Показано залежність методики викладання історії від авторитарної освітньо-виховної системи тоталітарної держави. Встановлено, що викривлення традиційних цінностей українського народу засобами комуністичної пропаганди та
історичної
науки призвело до деморалізації суспільства, міфологізації
історичної
свідомості. Надано рекомендації щодо використання ідей і висновків дослідження у підготовці концепції
історичної
освіти
, нового покоління підручників з історії та сучасних підходів у вихованні молоді.
-
Релігійне виховання в історії шкільної освіти України (60-ті роки XIX ст. - 30-ті роки XX ст.)
Здійснено історико-педагогічний аналіз еволюції релігійного виховання в історії
шкільної
освіти
України, зокрема, у 1860 - 1930-[ рр. З'ясовано стан дослідженості проблеми. Виявлено передумови еволюції релігійного виховання в історії
шкільної
освіти
України зазначеного періоду, а саме: вплив державної ідеології та
шкільної
урядової політики, суспільно-політичної та громадсько-педагогічної думки стосовно релігійного виховання у навчально-виховних закладах. Установлено роль Церкви, державних і громадських інституцій, які брали участь у процесі виховання підростаючого покоління. Розроблено періодизацію релігійного виховання у закладах
шкільної
освіти
України з 1860-х рр. до 1930-х рр. Визначено головні тенденції кожного періоду. З'ясовано особливості змісту, методів, форм і засобів даного виховання у початковій і середній школі України у складі Російської імперії (1860 - 1917 рр.) та УНР (1917 - 1920 рр.). Висвітлено антирелігійну пропаганду у навчально-вихованому процесі радянської школи з 1920 р. до кінця 1930-х рр.