-
Становлення і розвиток шкільної географічної освіти в Україні (перша половина XX століття)
Проаналізовано загальні тенденції позитивних зрушень та характерні особливо
ст.
викладання географії в школах України з 1900 до 1950 рр. Значну увагу приділено си
ст.
мі та змі
ст.
географічної
освіти
. Обгрунтовано періодизацію її
ст.
новлення та розвитку. Показано значення і
ст.
ричних по
ст.
нов вищих державних органів влади країни, які поклали початок новому етапу змін у викладанні географії, зміцніли її позиції серед предметів шкільного навчання. Розглянуто питання удосконалення навчальних планів і програм з географії, їх значення для
ст.
новлення та розвитку
географічної
освіти
в
Україні
на підвищення її наукового та методичного рівня впродовж першої половини XX
ст.
З викори
ст.
нням і
ст.
ричного підходу висвітлено закономірно
ст.
по
ст.
пового розвитку
шкільної
географічної
освіти
.
-
Становлення шкільної географічної освіти в Україні (до середини XIX століття)
Подано коротку ретроспективу
ст.
новлення
шкільної
географічної
освіти
в
Україні
та особливо
ст.
її розвитку до середини ХІХ
ст.
ліття.
-
Культурологічні засади географічної освіти старшокласників
Обгрунтовано поняття "культурологічні засади
географічної
освіти
", "культурологічний напрям
географічної
освіти
". Визначено та проаналізовано фактори, які сприяють розвитку культурологічного напрямку
шкільної
географічної
освіти
, а також виділено та обгрунтовано етапи її
ст.
новлення та розвитку культурологічного напрямку. Проаналізовано вплив розвитку географії культури як науки на змі
ст.
географічної
освіти
в школі, розроблено концептуальні положення культурологічного напрямку. Визначено педагогічні умови ефективного формування культурологічних знань
ст.
ршокласників під час вивчення географії. Обгрунтовано теоретичну модель та розроблено методику формування культурологічних знань учнів з даної дисципліни.
-
Становлення змісту шкільної початкової математичної освіти в Україні (60-і роки XIX - 30-і роки ХХ ст.)
Досліджено проблему
ст.
новлення змі
ст.
шкільної
початкової математичної
освіти
в
Україні
(1860-ті - 1930-ті рр.). Запропоновано науково обгрунтовані та узагальнені теоретико-методологічні засади розвитку змі
ст.
початкової математичної
освіти
, його
ст.
уктури, особливо
ст.
кон
ст.
уювання з метою впровадження найбільш ефективних і оптимальних елементів до практики роботи сучасної початкової школи України. Показано необхідні
ст.
ст.
орення нової си
ст.
ми початкової математичної
освіти
. Визначено основні етапи розвитку змі
ст.
шкільної
початкової математичної
освіти
України о
ст.
нньої третини
XIX
- першої третини XX
ст.
Конкретизовано дидактичні підвалини формування та
ст.
уктурування змі
ст.
даної
освіти
та психолого-педагогічні вимоги до нього. Розкрито загальне та специфічне у розвитку змі
ст.
початкової математичної
освіти
різних регіонів України у зазначений період. Подано цілісний аналіз поглядів педагогів-математиків цього періоду. Висвітлено здобутки та втрати сучасних теоретичних засад формування та
ст.
уктурування змі
ст.
початкової математичної
освіти
.
-
Розвиток шкільної музичної освіти на Волині (кінець XIX - початок XX ст.)
Уперше си
ст.
мно відтворено ретроспективу
шкільної
музичної
освіти
правобережного регіону України, що відбувалася за особливих соціокультурних умов. Проаналізовано вплив загального культурного фону музичної
освіти
у вищій та професійній школі на
розвиток
шкільної
музичної
освіти
у досліджуваний період. Виявлено провідні тенденції її розвитку протягом тривалого і
ст.
ричного проміжку часу. До наукового обігу вперше введено декілька архівних джерел.
-
Становлення та розвиток комерційної освіти в Західній Україні (XIX ст.)
Висвітлено і
ст.
рію
ст.
новлення та розвитку комерційної
освіти
в Західній
Україні
XIX
ст.
Охарактеризовано
ст.
пінь досліджено
ст.
даного аспекту. Проаналізовано вплив суспільно-політичних і економічних факторів на
розвиток
освіти
, зокрема, комерційної. Визначено передумови
ст.
новлення комерційного шкільництва. Розкрито особливо
ст.
функціонування навчальних закладів торгівлі. Досліджено змі
ст.
і форми організації комерційної
освіти
на західноукраїнських землях. У
ст.
новлено існування жіночих закладів
освіти
з торгівлі у досліджений період. Проаналізовано їх навчальні плани у порівнянні з зарубіжними школами комерції. З'ясовано особливо
ст.
правового забезпечення комерційної
освіти
. Визначено роль культурно-освітніх товари
ст.
у поширенні комерційних знань. З'ясовано основні позитивні ідеї та особливо
ст.
функціонування навчальних закладів комерції. Доведено, що за нових умов соціально-економічного розвитку України певні з них доцільно за
ст.
совувати у роботі сучасних професійних освітніх закладів.
-
Проблеми шкільної математичної освіти у педагогічній спадщині К.Ф.Лебединцева (1878 - 1925)
Розкрито і
ст.
ричні, соціально-педагогічні передумови, що вплинули на
ст.
новлення та
розвиток
педагогічного світогляду К.Ф. Лебединцева (1858 - 1925 рр.). Висвітлено етапи його життєвого та творчого шляху. Виокремлено й охарактеризовано основні напрямки діяльно
ст.
вченого за впровадження передових освітніх ідей у шкільну практику, визначено його внесок у розробку програм з математики, дослідження проблем початкової математичної
освіти
, підготовку підручників і задачників з алгебри, арифметики й геометрії та здійснено їх порівняльний аналіз із сучасними. Виявлено особливо
ст.
підходу К. Лебединцева до проблем виховання, розгляду змі
ст.
й методів
шкільної
математичної
освіти
, розкрито значення його основних ідей у розв'язанні проблем сучасної математичної
освіти
. До наукового обігу введено нові і
ст.
рико-педагогічні документи, що характеризують К. Лебединцева як вченого, педагога, методи
ст.
-математика. Внаслідок проведеного дослідження і
ст.
тно доповнено картину розвитку
шкільної
математичної
освіти
.
-
Становлення інноваційної освіти в Україні
На під
ст.
ві аналізу та си
ст.
матизації різних інтенцій категорії "інновація" запропоновано інтерпретацію поняття "інноваційна освіта", сутні
ст.
якої розкривається шляхом характери
ст.
к масштабних і дифузних змін її базових основ. Поглиблено соціологічне уявлення про освіту як особливе "поле" (в аспекті кон
ст.
уктиві
ст.
ько-
ст.
уктуралі
ст.
ького підходу П.Бурдьє). Вперше здійснено комплексне соціологічне дослідження поля
шкільної
освіти
у незалежній
Україні
. Обгрунтовано, що основними напрямками інноваційної діяльно
ст.
є демократизація, гуманізація та раціональна організація, у межах яких визначено найбільш значущі інновації. Досліджено процес демократизації
шкільної
освіти
, в
ст.
новлено особливо
ст.
проведення децентралізації та перспективи залучення громадсько
ст.
до управління освітою. Проаналізовано проблему взаємозв'язку до
ст.
пно
ст.
освіти
та процесу диференціації шкіл. Визначено особливо
ст.
гуманізації
шкільної
освіти
у контек
ст.
аналізу міжособи
ст.
сно-педагогічного співробітництва учителя та учня. Вперше у межах соціології
освіти
здійснено (на базі методології П.Бурдьє) сутнісне трактування габітусу шкільного вчителя та виділено специфічні протиріччя його соціально-професійної діяльно
ст.
.
-
Становлення та розвиток вищої аграрної освіти в Україні (XIX - початок ХХ століття)
Здійснено і
ст.
рико-педагогічний аналіз
ст.
новлення та розвитку вищої аграрної
освіти
в
Україні
в
XIX
- на початку XX
ст.
Висвітлено процес
ст.
орення мережі аграрних ВНЗ України, з'ясовано їх місце та роль в освітянському процесі, забезпеченні кадрами вищої кваліфікації. Визначено та науково обгрунтовано етапи розвитку вищої аграрної
освіти
. Досліджено професорсько-викладацький склад, його професійний рівень. Показано основні шляхи вирішення кадрової проблеми в аграрних ВНЗ України. Охарактеризовано динаміку
ст.
дентського контингенту, зокрема, джерела та тенденції його поповнення, рівень підготовки та соціальний
ст.
тус. На під
ст.
ві аналізу навчальних планів і програм визначено особливо
ст.
змі
ст.
вищої аграрної
освіти
та розглянуто напрями його розвитку. Си
ст.
матизовано й узагальнено принципи, організаційні засади, форми та методи освітньої діяльно
ст.
аграрних ВНЗ.