-
Партнерська взаємодія у процесі становлення громадянського суспільства (соціально-філософський аналіз)
Здійснено системний
аналіз
і розроблено типологію форм партнерства. Особливу увагу приділено
аналіз
у його суб'єктивних засад та умов формування суб'єктивності партнера. Визначено, що партнерська взаємодія виражає природну потребу людини у співробітництві на паритетних засадах, у взаємному визнанні людей одним одного. Доведено, що ствердження партнерських відносин на усіх рівнях політичного та соціального життя є суттєвим фактором становлення та розвитку
громадянського
суспільства.
-
Державно-правові засади громадянського суспільства
Державно-правові засади
громадянського
суспільства:
Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 [Електронний ресурс] / Н.В. Філик; Нац. акад. внутр. справ України. — К., 2004. — 19 с. — укp.
Сформульовано визначення поняття "державно-правові засади
громадянського
суспільства" та обгрунтовано їх структуру. Згідно з виявленими критеріями вперше класифіковано державно-правові засади
громадянського
суспільства та виділено їх основні функції. Запропоновано періодизацію процесу становлення та розвитку ідеї
громадянського
суспільства у вітчизняній і зарубіжній філософській і політико-правовій думці. Досліджено еволюційні зміни у визначенні основних державно-правових принципів залежно від ступеня зрілості
громадянського
суспільства та про
аналіз
овано стан правового забезпечення формування його основних
інститутів
. Виявлено недосконалість правового регулювання у сфері економічного розвитку, внаслідок якої неможливе утворення "середнього класу" як основи
громадянського
суспільства. Вперше здійснено класифікацію його
інститутів
. Обгрунтовано необхідність подальшого удосконалення конституційного законодавства як правової бази
громадянського
суспільства шляхом закріплення норм щодо поняття та визначення основних характеристик діяльності його
інститутів
та їх взаємодії з державними органами влади.
-
Інституціоналізація громадянського суспільства в Україні як чинник раціоналізації державної бюрократії
Комплексно досліджено проблему впливу інституціоналізації
громадянського
суспільства на успішність раціоналізації державної бюрократії. Наведено систему впливу
інститутів
(організацій) та інституцій (норм)
громадянського
суспільства на раціоналізацію бюрократії, складовими якої є політичні, правові, соціокультурні впливи
громадянського
суспільства на апарат держави. У процесі
аналіз
у підходів до розуміння інституціоналізації
громадянського
суспільства уточнено її значення для покращання функціонування державної бюрократії. Розглянуто проблему взаємодії державної бюрократії та
громадянського
суспільства в Україні.
-
Політична структуризація в умовах становлення громадянського суспільства в Україні
Досліджено розвиток теорії
громадянського
суспільства та підходи до структуризації його політичного простору в світовій та вітчизняній політичній думці. Запропоновано періодизацію етапів становлення
громадянського
суспільства в перехідний період. Відмічено, що порушення балансу між процесами становлення
громадянського
суспільства та розвитку
інститутів
держави має негативні наслідки для утвердження демократії в Україні. Визначено існування зв'язку між ступенем розвитку
громадянського
суспільства, способом інтеракції його діячів і держави та типом політичної структуризації. Доведено, що становлення
громадянського
суспільства - процес еволюціний, певний етап розвитку соціуму, зумовлений не лише економічними, а й соціокультурними чинниками. Розкрито значення та місце
громадянського
суспільства та його політичних структур у забезпеченні сталого демократичного поступу та утвердженні загальноцивілізаційних цінностей.
-
Принципи моделювання громадянського суспільства як системи соціально-політичних відносин
Про
аналіз
овано концепт
громадянського
суспільства, як особливої системи соціально-політичних відносин. На підставі системного підходу висвітлено принципи побудови та структурні особливості моделей
громадянського
суспільства в контексті їх використання для
аналіз
у суспільних процесів. Показано залежність функцій
громадянського
суспільства від форм його організації, доведено потребу розрізнення інтеракційних і організаційних систем, а також розмежування дискурсивних і функціональних складників у моделюванні
громадянського
суспільства. Розроблено типологізацію сучасних моделей
громадянського
суспільства, а також сформульовано методологічні засади для подальшого моделювання
громадянського
суспільства з урахуванням системних закономірностей.
-
"Празька весна" 1968 р.: становлення громадянського суспільства
Про
аналіз
овано особливості становлення
громадянського
суспільства у Чехословаччині періоду "Празької весни". З'ясовано передумови та фактори демократизації, вплив партійно-державних і громадських
інститутів
на суспільно-політичне життя держави. Охарактеризовано значення свободи слова та роботи засобів масової інформації у зростанні суспільної активності громадян. Обгрунтовано вагоме місце в утвердженні
громадянського
суспільства соціальних рухів інтелігенції, робітників, студентів. Про
аналіз
овано особливості утвердження та форми суспільної активності у Словаччині, активізацію національних меншин і конфесій, прояви
громадянського
суспільства за умов окупації держави військами країн Організації Варшавського Договору.
-
Ідеологія та культура діяльності правозахисних органів України в контексті становлення громадянського суспільства (політологічний аналіз)
Відзначено, що демократичні процеси, що розгортаються у процесі становлення
громадянського
суспільства, змінюють роль, призначення та загальну ідеологію діяльності правозахисних органів, які з засобів тиску на особистість, характерному тоталітарним суспільствам, поступово перетворюються в інститути її правової підтримки, забезпечення свободи життєздійснення у вільному суспільстві. Визначено напрямки трансформації ідеології та культури діяльності правозахисних органів: посилення відповідальності правозахисних органів перед особистістю, пом'якшення кримінальної політики та судової практики; демократизація правозахисних органів; грунтовний правовий супровід діяльності правозахисних органів; досягнення стабільності правового регулювання; можливість введення норм застосування звільнення від кримінальної відповідальності та покарання (звільнення від відбування покарання з випробуванням). Запропоновано тезу, що громадянське суспільство модернізує виховну та освітню політику і практику правозихисних органів, сприяє утвердженню в їх діяльності принципів: демократизації, толерантності, справедливості, полікультурності, ідеологічної неангажованості, відкритості. Наведено рекомендації щодо розширення та поглиблення зв'язків відповідних правозахисних органів з засобами масової інформації та громадськими організаціями.
-
Особливості формування громадянського суспільства в процесі політичної модернізації України
Комплексно про
аналіз
овано процеси формування та функціонування
громадянського
суспільства в сучасному соціумі. Визначено суть, структуру, функції громадянского суспільства. Розглянуто новітні тенденції взаємовідносин
громадянського
суспільства та держави в розвинутих демократичних країнах. Досліджено співвідношення процесів формування
громадянського
суспільства та модернізації. Виявлено залежність між типом модернізації та способом формування
громадянського
суспільства. Про
аналіз
овано соціополітичні умови та чинники зазначеного формування в Україні, визначено пріоритетні напрямки та завдання його подальшого розвитку.
-
Теоретико-правові проблеми взаємодії громадянського суспільства і правової держави в Україні
Досліджено історичну генезу ідеї взаємодії
громадянського
суспільства і правової держави у вітчизняній політико-правовій думці. Про
аналіз
овано сучасний стан розробки проблеми вітчизняною та зарубіжною наукою. Сформульовано визначення
громадянського
суспільства. Розглянуто теоретико-методологічні засади ролі
громадянського
суспільства у розбудові правової держави та значення принципів правової держави щодо формування
громадянського
суспільства. У контексті новітнього українського досвіду розкрито правові засади формування економічної основи
громадянського
суспільства, функціонування політичних партій і громадських організацій. Теоретично висвітлено питання щодо меж і форм державного регулювання суспільних процесів і контролю за державою з боку суспільства.