-
Державне регулювання ринку освітніх послуг в Україні
Розкрито сутність
освітніх
послуг
, досліджено сучасний стан їх розвитку в Україні. Розроблено теоретичні засади удосконалення механізму державного регулювання ринку
освітніх
послуг
в Україні. Наведено рекомендації щодо створення Державної служби управління якістю
освітніх
послуг
при Міністерстві освіти та науки України. Розроблено модель взаємного пристосування ринку
освітніх
послуг
та ринку праці. Удосконалено організаційно-економічний механізм регулювання вітчизняного ринку
освітніх
послуг
.
-
Моделі і методи управління проектами на ринку освітніх послуг (в умовах інтеграції економіки України у єдиний європейський простір)
Розроблено моделі та методи управління інноваційними проектами на ринку
освітніх
послуг
за умов реформи системи освіти та приведення її до європейських стандартів. Розглянуто рішення ряду задач щодо управління інноваційними проектами на ринку
освітніх
послуг
за умов реформи системи освіти шляхом розробки аналітичних моделей символьно-числового аналізу. Зазначено, що розроблений комплекс методів та моделей є науково-методичною основою для створення інструментальних засобів управління інноваційними проектами на ринку
освітніх
послуг
у період інтеграції економіки України у єдиний європейський економічний простір.
-
Управління маркетингом некомерційних суб'єктів
Обгрунтовано методичний підхід щодо формування механізму управління маркетинговою діяльністю
освітніх
установ. Розкрито соціально-економічну природу та умови виникнення некомерційних організацій, показано можливості управління їх
маркетингом
. Запропоновано новий підхід щодо формування класифікації некомерційних організацій, охарактеризовано існуючі форми переходу класичного маркетингу в маркетинг некомерційних суб'єктів і напрямки його розвитку - маркетинг освіти та маркетинг навчальних закладів. Обгрунтовано методику аналізу та вибору напрямів розвитку системи освіти в Україні. Розроблено методи розрахунку сукупної ефективності діяльності ВНЗ та системи управління його
маркетингом
. Обгрунтовано необхідність створення спеціалізованого підрозділу маркетингу в структурі управління вищим навчальним закладом. Встановлено критерії оцінки соціальної та економічної ефективності управління
маркетингом
некомерційних суб'єктів. Запропоновано методичний підхід щодо розробки стратегій управління
маркетингом
некомерційних суб'єктів на прикладі вищих навчальних закладів.
-
Кон'юнктура ринку освітніх послуг вищих навчальних закладів
Розроблено науково-методичні засади оцінювання, прогнозування та збалансування кон'юнктури ринку
освітніх
послуг
ВНЗ. Узагальнено основні підходи до визначення суті кон'юнктури ринку. Обгрунтовано системні зв'язки й охарактеризовано економічні категорії кон'юнктури ринку
освітніх
послуг
ВНЗ. Досліджено її структуру та запропоновано систему показників для її оцінювання. Проведено діагностування стану та рівня збалансування кон'юнктури ринку даних посмлуг на мікро- та макрорівнях. Здійснено моніторинг чинників, що впливають на неї. Проаналізовано чинну систему прогнозування та розроблено прогноз кон'юнктури ринку
освітніх
полуг ВНЗ з використанням формалізованих та інтуїтивних методів прогнозування, що уможливило розробку інтегративного прогнозу. Визначено напрями стратегічного розвитку кон'юнктури ринку
освітніх
послуг
за умов інтеграції та трансформації в міжнародний ринок даних
послуг
. Запропоновано організаційні заходи збалансування попиту та пропозиції щодо
освітніх
послуг
ВНЗ.
-
Моделювання, оцінка та менеджмент якості освітніх послуг
Обгрунтовано концепцію та систему моделей рейтингового оцінювання та управління якістю
освітніх
послуг
вищого навчального закладу (ВНЗ), за допомогою якої можна за умов раціонального розподілення та використання ресурсів (трудових, фінансових) досягти підвищення рейтингової оцінки, а отже і рейтингу ВНЗ. Доведено доцільність визначення інтегрованого показника рейтингової оцінки якості
освітніх
послуг
ВНЗ з застосуванням мультиплікативного підходу. Запропоновано використання комбінованого методу експертного оцінювання з метою зниження ризику суб'єктивізму в процесі визначення вагових коефіцієнтів набору показників. Розглянуто питання підвищення надійності прийняття вірного рішення щодо ліцензування чи акредитації ВНЗ шляхом застосування граничних значень показників зовнішнього оцінювання. Розроблено програмний комплекс, який дозволяє в діалоговому режимі обчислювати рейтингову оцінку якості
освітніх
послуг
ВНЗ.
-
Маркетингова система освітніх послуг вищого навчального закладу
Узагальнено підходи й обгрунтовано закономірність впровадження системної маркетингової діяльності у сфері професійної освіти за умов інноваційної економіки. Розроблено концепцію формування маркетингової системи надання
освітніх
послуг
, яка базується на принципах теорії систем та процесного підходу. Концепція дозволяє адаптувати й узгоджувати діяльність ВНЗ з потребами ринку
освітніх
послуг
, ринку праці та ринку інформаційних продуктів і
послуг
, забезпечити якість даних
послуг
, посилити його конкурентоспроможність. Визначено закономірності підвищення якості
освітніх
послуг
, зокрема у системі післядипломної освіти. Досліджено стан регіонарного ринку цих
послуг
та ринку праці. Оцінено рівень синергічного розвитку ринків і запропоновано маркетингові моделі взаємодії ВНЗ з суб'єктами ринків. Розроблено маркетингову модель досягнення професійного клірингу на базі причинно-наслідкових зв'язків збалансованих показників освітньої діяльності ВНЗ і узгодження стану компетентностей робочих місць. Запропоновано організаційно-економічний механізм впровадження маркетингової системи
освітніх
послуг
ВНЗ, який містить основні етапи впровадження та методику оцінювання ефективності маркетингової системи.
-
Планування і регулювання освітніх послуг та їх ефективність в умовах трансформації економіки України
Досліджено проблеми та перспективи планування та регулювання
освітніх
послуг
, встановлено їх ефективність та особливості надання за умов трансформаційної економіки. Проаналізовано вітчизняний та зарубіжний досвід розвитку нових форм
освітніх
послуг
, зокрема дистанційного методу навчання. Визначено вплив дистанційної освіти на розвиток економіки та підриємництва. Обгрунтовано основні підходи щодо оцінки економічної ефективності підготовки фахівців і підвищення їх кваліфікації за допомогою використання дистанційної форми навчання. Створено систему оперативного оцінювання, атестації та анкетування студентів і працівників. Визначено основні принципи регулювання
освітніх
послуг
за допомогою економетричного моделювання, досліджено вплив економічних показників їх надання у вищих навчальних закладах на якість освіти. Побудовано моделі трендів основних показників
освітніх
послуг
, з використанням яких здійснено їх прогнозні оцінки на найближчу перспективу.
-
Управління маркетингом банківських установ у країнах Європейського Союзу (на матеріалах німецької банківської системи)
Досліджено досвід банків країн Європейського Союзу щодо становлення та функціонування сучасної системи управління банківським
маркетингом
. Особливу увагу приділено дослідженню досвіду управління
маркетингом
у банках ФРН як однієї з найбільш фінансово розвинутих країн ЄС. Специфіку банківського маркетингу німецьких банків порівняно з його особливостями в інших країнах ЄС (Великобританія, Франція, Іспанія, Австрія), розроблено практичні та методичні рекомендації щодо втілення в українську банківську практику сучасної системи управління
маркетингом
.
-
Облік і контроль витрат і калькулювання собівартості платних освітніх послуг
Досліджено актуальні проблеми обліку та контролю витрат і калькулювання платних
освітніх
послуг
, обгрунтовано можливі варіанти їх вирішення. Запропоновано визначення видатків і витрат у бюджетній сфері, розроблено пропозиції щодо удосконалення класифікації витрат. Обгрунтовано теоретичні засади застосування позамовного методу обліку витрат у галузі освіти. Розроблено пропозиції щодо удосконалення обліку та калькулювання платних
освітніх
послуг
. Запропоновано методику аналітичного обліку та розподілу накладних витрат й адекватну їй систему облікових записів з використанням окремого рахунку "Витрати до розподілу". Обгрунтовано доцільність впровадження та запропоновано методику реалізації внутрішнього контролю витрат і калькулювання платних
освітніх
послуг
.