-
Зовнішній державний борг у фінансовій системі України
Розкрито економічну природу державного
борг
у, показано його місце в економічних дослідженнях і значення як важливої складової фінансової системи держави. Обгрунтовано можливість впливу державного
борг
у на
формування
та
управління
фінансовою системою держави. Проаналізовано сучасний стан зовнішнього державного
борг
у України та етапи його
формування
. Розкрито особливості й обрунтовано шляхи удосконалення механізму
управління
та обслуговування державного
борг
у України. Показано можливість застосування різних методів реструктуризації зовнішнього державного
борг
у, з'ясовано його місце у
борг
овій стратегії України. Здійснено моделювання взаємозв'язку зовнішнього державного
борг
у та бюджетного дефіциту.
-
Платіжний баланс і зовнішній борг України за 2005 рік
"Платіжний баланс і
зовнішній
борг
України" - щоквартальне видання Національного банку України. Видається україномовний та англомовний варіанти з 2006 року. З 1996 року до 2006 року - "Платіжний баланс України".
Тематична спрямованість: аналіз розвитку зовнішнього сектору економіки, зокрема інформації щодо стану платіжного балансу та зовнішнього
борг
у; інформація про міжнародну інвестиційну позицію (1 раз на рік) та методологічні основи їх розробки.
Аналітична частина включає:
аналіз платіжного балансу;
аналіз зовнішнього
борг
у.
Статистична частина включає:
статистику платіжного балансу;
статистику зовнішнього
борг
у;
статистику міжнародної інвестиційної позиції.
-
Державний борг України: механізм управління та обслуговування
Визначено об'єктивну необхідність виникнення державного
борг
у як складової державних фінансів України на сучасному етапі, а також фактори, які вплинули на зростання державного
борг
у в Україні, зокрема, існування бюджетного дефіциту в 1992 - 1999 рр., недосконалий механізм залучення та використання коштів на внутрішньому та міжнародному ринках, кризові явища в економіці. Обгрунтовано пропозиції щодо вдосконалення механізму регулювання державного
борг
у - стримування нагромадження та оптимізацію обсягів внутрішнього та зовнішнього
борг
у, вдосконалення системи
управління
даним
борг
ом, впровадження законодавчої норми щодо відповідності обсягу дефіциту державного
борг
у й обсягу державних інвестицій. Періодизовано етапи
формування
внутрішнього державного
борг
у України - залучення прямих кредитів Національного банку України, випуск та розміщення облігацій внутрішньої державної позики. Визначено основні етапи
формування
державного зовнішнього
борг
у: надання урядових гарантій за іноземними кредитами, залучення кредитів міжнародних фінансових організацій. Розроблено пропозиції щодо вдосконалення механізму
управління
державним внутрішнім
борг
ом - законодавче забезпечення гарантій державних цінних паперів, встановлення оптимальних обсягів залучення державою коштів та їх повернення, використання запозичених коштів в інвестиційних цілях, збільшення строків обігу облігацій та забезпечення їх доходності, узгодження розміру внутрішнього
борг
у з темпами економічного росту. З'ясовано роль і місце за
борг
ованості з заробітної плати та інших соціальних виплат у структурі державного
борг
у, яка існувала в 1994 - 1999 рр. в Україні. Сформульовно пропозиції щодо запобігання в майбутньому цьому виду за
борг
ованості: збільшення надходжень грошових коштів до бюджетів усіх рівнів за рахунок удосконалення податкової системи, зміцнення загальної фінансової дисципліни, спрямування коштів від грошової приватизації на погашення за
борг
ованості з заробітної плати в бюджетній сфері та інвестицій. Наведено рекомендації щодо використання в Україні зарубіжного досвіду стосовно
управління
та обслуговування державного
борг
у: конверсій
борг
ів, обміну облігацій старого
борг
у на нові фінансові активи, підвищення відповідальності позичальників за зовнішні кредити під гарантію уряду.
-
Державний кредит, його призначення і роль
Вступ 3
Розділ 1. Сутність державного кредиту та його роль в розвитку 6
1.1. Поняття державного кредиту його особливості 6
1.2. Сутність державного
борг
у та його види 9
1.3. Державні цінні папери та їх види 13
Розділ 2.
Державний
кредит в Україні 20
2.1. Сучасний стан фінансової системи України 20
2.2. Оцінка державних
борг
ових зобов’язань України 38
2.3. Порядок здійснення запозичень до державного та місцевих бюджетів та організація емісії облігацій 52
Розділ 3. Удосконалення механізму
управління
внутрішнім державним
борг
ом країни 62
3.1. Напрямки вдосконалення
управління
та обслуговування внутрішнього державного
борг
у України 62
3.2. Світова практика застосування державних цінних паперів у реалізації грошово-кредитної політики 71
Висновки 80
Література 87
Додаток А. Ринок державних цінних паперів України в березні 2005 року 90
Додаток Б. Відношення державного прямого та гарантованого
борг
у України до валового внутрішнього продукту в 1998 -2004 рр. 91
Додаток В.
Державний
прямий та гарантований
борг
України в 2000-2005 рр. (за станом на 31.05.2005) 93
Додаток Г.
Державний
прямий та гарантований
борг
України в 2005 році (за станом на 31.05.2005) 95
Додаток Д. Грошова маса в 1991 – 2004 рр. 100
Додаток Е. Кредитний рейтинг державних цінних паперів України станом на 9 червня 2005 року 101
-
Державний борг України у перехідній економіці
Досліджено загальні закономірності розвитку державного
борг
у України за умов ринкової трансформації. Значну увагу приділено теоретико-методологічним основам аналізу державного
борг
у. Сформульовано основні концептуальні положення з теоретичного обгрунтування державного
борг
у за ринкової трансформації. Здійснено системний макроекономічний аналіз державного
борг
у у вітчизняній економіці, зокрема, досліджено вплив державних запозичень на розвиток секторів української економіки. Виявлено основні закономірності розвитку політики
управління
державним
борг
ом у системі макроекономічної координації впродовж ринкових перетворень. Сформульовано стратегічні цілі
управління
державним
борг
ом у трансформаційній системі.
-
Державний борг України в умовах ринкової трансформації економіки
Досліджено теоретичні засади
формування
державного
борг
у і використання залучених ресурсів, розроблено практичні рекомендації і заходи щодо вдосконалення методів
управління
державним
борг
ом. Теоретично обгрунтовано економічну природу і суть державного
борг
у, доведено його об'єктивну необхідність, яка зумовлена розвитком економічних процесів у суспільстві. Висвітлено тенденції та фактори внутрішнього та зовнішнього
борг
ів, що впливають на його
формування
. Обгрунтовано необхідність використання зарубіжного досвіду у ході розробки тактики та стратегії державних запозичень на внутрішньому та зовнішньому ринку капіталів. Запропоновано економіко-математичні моделі оперативного
управління
державним
борг
ом для визначення основних параметрів позики, адекватних ринковим умовам. Описано основні принципи моделювання
борг
ової стратегії, що базуються на принципах фінансової безпеки країни.
-
Державний контроль на ринку цінних паперів України
Державний
контроль на ринку цінних паперів
України:
Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07 [Електронний ресурс] / Г.М. Остапович; Ін-т законодавства Верх. Ради України. — К., 2006. — 21 с. — укp.
Проведено комплексне дослідження
формування
та функціонування механізму державного контролю на ринку цінних паперів України. Розкрито його правову природу, основні принципи, розроблено класифікацію за різними критеріями. Наведено характеристику системи органів, що здійснюють державний контроль на ринку цінних паперів України. Показано роль його учасників і саморегулювальних організацій у даному процесі. Проаналізовано методи та форми державного контролю на ринку цінних паперів. Розглянуто заходи впливу, які застосовують до порушників законодавства про цінні папери. Досліджено проблеми встановлення адміністративної відповідальності учасників ринку цінних паперів. На підставі вивчення чинного законодавства України розроблено конкретні пропозиції щодо його удосконалення, зокрема у сфері регулювання відносин державного контролю на вітчизняному ринку цінних паперів.
-
Економічна політика в управлінні державним боргом України
Досліджено теоретико-методологічні підстави
управління
державним
борг
ом України. Акцентовано увагу на важливому методологічному положенні, за яким до основи класифікації внутрішнього та зовнішнього
борг
у покладено різні принципи. Внутрішній державний
борг
класифіковано за інструментальними та інституційними ознаками,
зовнішній
борг
- за історією виникнення та типу кредиторів. Критично проаналізовано дослідження, відзначені трьома ключовими чинниками: високою часткою державних видатків у структурі валового внутрішнього продукту, неточним обрахунком бюджетного дефіциту завдяки розходженням у методиках обрахунку, високою дохідністю цінних паперів. Висвітлено непослідовність у проведенні політики внутрішніх і зовнішніх запозичень, що підірвало механізм відтворювання державного
борг
у. Основною помилкою прийнятої тактики визначено розгляд зовнішнього
борг
у у відриві від інших складових державного
борг
у та зневага "інерційності" відтворювання державних
борг
ів - відставання реальних процентних ставок від швидкості зниження прибутковості розміщених позик. Розглянуто принципи та основи
борг
ової стратегії, відповідно до яких довгострокова мета
управління
державним
борг
ом полягає в утриманні зростання
борг
ових зобов'язань країни у межах її спроможності обслуговувати свій
борг
. Реалізація даної мети потребує ефективного використання позичених ресурсів. Особливу увагу приділено механізму
управління
державним
борг
ом України. Простежено взаємозв'язок бюджетного дефіциту та державного
борг
у, вплив
борг
ової кризи на бюджетну політику України. Визначено шляхи та методи оптимізації бюджетного дефіциту, джерела покриття й обслуговування державного
борг
у.
-
Управління конкурентоспроможністю енергогенеруючих підприємств в умовах виходу на зовнішній ринок (на прикладі підприємств атомної енергетики України)
Досліджено взаємозв'язок конкурентоспроможності підприємства та конкурентосмпроможності національної економіки, а також особливості енергетичного ринку України та зарубіжних країн, фактори
управління
конкурентоспроможністю енергогенеруючих підприємств та основні напрями забезпечення конкурентних позицій підприємств атомної енергетики України. На підставі проведеного ситуаційного аналізу господарського портфеля підприємств атомної енергетики визначено рівень конкурентоспроможності атомних станцій України у порівнянні з тепловими. На базі запропонованого балансу та розрахунку фінансових коефіцієнтів здійснено комплексну оцінку конкурентоспроможності атомних станцій. Обгрунтовано економічну ефективність продовження терміну експлуатації діючих енергоблоків, створення власної інфраструктури поводження з відпрацьованим ядерним паливом, прийняття участі НАЕК "Енергоатом" у міжнародних програмах і проектах, розвиток міжрегіональної торгівлі, з використанням надлишку вітчизняних енергетичних потужностей, шляхи посилення експортного потенціалу, а також європейський вектор розвитку атомної енергетики України.