-
Проблеми шкільної математичної освіти у педагогічній спадщині К.Ф.Лебединцева (1878 - 1925)
Розкрито і
ст.
ричні, соціально-педагогічні передумови, що вплинули на
ст.
новлення та розвиток педагогічного світогляду К.Ф. Лебединцева (1858 - 1925 рр.). Висвітлено етапи його життєвого та творчого шляху. Виокремлено й охарактеризовано основні напрямки діяльно
ст.
вченого за впровадження передових освітніх ідей у шкільну практику, визначено його внесок у розробку програм з математики, дослідження проблем
початкової
математичної
освіти
, підготовку підручників і задачників з алгебри, арифметики й геометрії та здійснено їх порівняльний аналіз із сучасними. Виявлено особливо
ст.
підходу К. Лебединцева до проблем виховання, розгляду
змі
ст.
й методів
шкільної
математичної
освіти
, розкрито значення його основних ідей у розв'язанні проблем сучасної
математичної
освіти
. До наукового обігу введено нові і
ст.
рико-педагогічні документи, що характеризують К. Лебединцева як вченого, педагога, методи
ст.
-математика. Внаслідок проведеного дослідження і
ст.
тно доповнено картину розвитку
шкільної
математичної
освіти
.
-
Релігійне виховання в історії шкільної освіти України (60-ті роки XIX ст. - 30-ті роки XX ст.)
Здійснено і
ст.
рико-педагогічний аналіз еволюції релігійного виховання в і
ст.
рії
шкільної
освіти
України, зокрема, у 1860 - 1930-[ рр. З'ясовано
ст.
н досліджено
ст.
проблеми. Виявлено передумови еволюції релігійного виховання в і
ст.
рії
шкільної
освіти
України зазначеного періоду, а саме: вплив державної ідеології та
шкільної
урядової політики, суспільно-політичної та громадсько-педагогічної думки
ст.
совно релігійного виховання у навчально-виховних закладах. У
ст.
новлено роль Церкви, державних і громадських ін
ст.
туцій, які брали уча
ст.
у процесі виховання підро
ст.
ючого покоління. Розроблено періодизацію релігійного виховання у закладах
шкільної
освіти
України з 1860-х рр. до 1930-х рр. Визначено головні тенденції кожного періоду. З'ясовано особливо
ст.
змі
ст.
, методів, форм і засобів даного виховання у початковій і середній школі України у складі Російської імперії (1860 - 1917 рр.) та УНР (1917 - 1920 рр.). Висвітлено антирелігійну пропаганду у навчально-вихованому процесі радянської школи з 1920 р. до кінця 1930-х рр.
-
Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX - XX ст.)
Здійснено си
ст.
мний аналіз теорії та практики розвитку
шкільної
географічної
освіти
в
Україні
. Визначено та науково обгрунтовано етапи і тенденції її розвитку на під
ст.
ві детермінованого аналізу конкретно-і
ст.
ричних умов. Висвітлено особливо
ст.
ст.
новлення географічної
освіти
. Проаналізовано загальні тенденції розвитку та характерні особливо
ст.
викладання географії у школах України
XIX
- XX
ст.
Значну увагу приділено
змі
ст.
географічної
освіти
, її методологічному забезпеченню. Показано значущі
ст.
нормативно-правової бази нашої країни щодо
ст.
новлення та розвитку
шкільної
географії. Проаналізовано виховний потенціал географії як навчального предмета, виявлено прогно
ст.
чні тенденції її розвитку у сучасній школі. З викори
ст.
нням і
ст.
ричного підходу з'ясовано закономірно
ст.
розвитку
шкільної
географічної
освіти
.
-
Становлення і розвиток шкільної географічної освіти в Україні (перша половина XX століття)
Проаналізовано загальні тенденції позитивних зрушень та характерні особливо
ст.
викладання географії в школах України з 1900 до 1950 рр. Значну увагу приділено си
ст.
мі та
змі
ст.
географічної
освіти
. Обгрунтовано періодизацію її
ст.
новлення та розвитку. Показано значення і
ст.
ричних по
ст.
нов вищих державних органів влади країни, які поклали початок новому етапу змін у викладанні географії, зміцніли її позиції серед предметів шкільного навчання. Розглянуто питання удосконалення навчальних планів і програм з географії, їх значення для
ст.
новлення та розвитку географічної
освіти
в
Україні
на підвищення її наукового та методичного рівня впродовж першої половини XX
ст.
З викори
ст.
нням і
ст.
ричного підходу висвітлено закономірно
ст.
по
ст.
пового розвитку
шкільної
географічної
освіти
.
-
Становлення і розвиток нової системи освіти в УСРР у 20-ті роки
Висвітлено процес
ст.
новлення та розвитку єдиного освітнього комплексу в
Україні
у 20-і
роки
. Досліджено розробку та сутні
ст.
концепції та моделі
освіти
в УСРР, розвиток мережі та
ст.
уктури, си
ст.
му фінансування та
ст.
н матеріально-технічної бази навчальних закладів. Проаналізовано кадровий склад у
ст.
нов
освіти
, матеріальне забезпечення та соціальний
ст.
тус педагогів, удосконалення навчальної, методичної та наукової роботи. Вивчено принципи і критерії комплектування учнівських і
ст.
дентських колективів, їх складу, діяльні
ст.
організацій учнів і
ст.
дентів з реформування си
ст.
ми
освіти
. Особливу увагу приділено в
ст.
новленню особливо
ст.
й національної си
ст.
ми
освіти
, позитивних тенденцій, звільненню нашої уяви від
ст.
рих і новітніх ідеологічних нашарувань, заповненню прогалин, виправленню припущених помилок.
-
Становлення шкільної географічної освіти в Україні (до середини XIX століття)
Подано коротку ретроспективу
ст.
новлення
шкільної
географічної
освіти
в
Україні
та особливо
ст.
її розвитку до середини ХІХ
ст.
ліття.
-
Філософія в Україні у 20 ст. (20-80-і роки)
Філософія в
Україні
у 20
ст.
(20-80-і
роки
) / Викори
ст.
на література
-
Проблема формування особистості у змісті підручників з читання для початкової школи (50-ті роки XIX ст. - 50-ті роки ХХ ст.)
Проведено комплексний аналіз підручників з читання 1850 - 1950-ті рр. у аспек
ст.
втілення в них загальнолюдських орієнтирів і
ст.
ни, добра, краси. Визначено та науково обгрунтовано основні етапи підручникотворення, з'ясовано особливо
ст.
розвитку українських підручників з читання для
початкової
школи на всіх теренах України. Здійснено ретроспективний розгляд і аналіз читанок у контек
ст.
трансформування зазначених загальнолюдських ціннісних орієнтирів
ст.
совно змі
ст.
вого наповнення цих навчальних книг, що дало змогу дослідити динаміку на кожному з етапів підручникотворення, а також виявити певні недосконалі спроби окремих авторів підручників для читання замінити загальнолюдські цінно
ст.
на фальшиві ідеологічні гасла. Обгрунтовано можливо
ст.
творчого викори
ст.
ння доробку авторів читанок минулого у сучасному процесі
ст.
орення підручників. Запропоновано рекомендації для укладачів сучасних читанок.
-
Становлення і розвиток медичної освіти на Волині (ХІХ - 30-ті роки ХХ ст.)
Досліджено еволюцію
ст.
новлення та розвитку медичної
освіти
на Волині в
XIX
- 1930-х рр. Проаналізовано змі
ст.
форми та методи організації навчання в медичних освітніх закладах краю. Вперше ретроспективно відтворено хронологію та географію
ст.
орення багатогранної си
ст.
ми підготовки фельдшерів та акушерок, медсе
ст.
р, се
ст.
р-шариток, се
ст.
р-жалібниць у державних, приватних, релігійних медично-освітніх у
ст.
новах та при лікарнях. Виявлено основні суперечно
ст.
та тенденції розвитку медичної
освіти
на Волині. Виділено й охарактеризовано такі етапи даного процесу:
ст.
новлення (1805 - 1875 рр.),
ст.
білізації (1876 - 1905), активізації (1906 - 1914),
ст.
гнації (1915 - 1922), директивного розвитку (1923 - 1939). Досліджено особливо
ст.
організації підготовки медичних працівників у радянській та польській Волині (1922 - 1939 рр.). Висвітлено доброчинну, наукову, навчальну, професійну та громадську діяльні
ст.
учених-медиків краю у
XIX
- 1930-х рр.