-
Теоретико-методичні засади трансформації сучасної шкільної історичної освіти
Розроблено теоретичні та методичні засади трансформації
шкільної
історичної
освіти
на сучасному етапі. Розроблено систему принципів побудови
шкільної
історичної
освіти
на базі використання особистісно орієнтованого підходу. Уточнено основні етапи трансформаційних процесів і визначено підходи щодо формування мети та завдань сучасної
шкільної
історичної
освіти
. Вперше здійснено системний аналіз змісту навчання історії. Розроблено теоретичну модель компетентнісно орієнтованої програми з історії на базі комплексного уявлення про історичну свідомість. Обгрунтовано основні шляхи удосконалення освітніх стандартів. Здійснено системний аналіз практики викладання історії в інноваційних педагогічних системах та за технологіями розвивального навчання та повного засвоєння навчального матеріалу. Розроблено підходи, згідно з якими здійснено аналіз інноваційної цінності підручника. Виявлено тенденції трансформаційних процесів у навчанні історії у школі, визначено рівень підготовленості учителів історії до впровадження інновацій і чинники впливу на даний процес.
-
Розвиток шкільної музичної освіти на Волині (кінець XIX - початок XX ст.)
Уперше системно відтворено ретроспективу
шкільної
музичної
освіти
правобережного регіону України, що відбувалася за особливих соціокультурних умов. Проаналізовано вплив загального культурного фону музичної
освіти
у вищій та професійній школі на розвиток
шкільної
музичної
освіти
у досліджуваний період. Виявлено провідні тенденції її розвитку протягом тривалого історичного проміжку часу. До наукового обігу вперше введено декілька архівних джерел.
-
Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX - XX ст.)
Здійснено системний аналіз теорії та практики розвитку
шкільної
географічної
освіти
в Україні. Визначено та науково обгрунтовано етапи і тенденції її розвитку на підставі детермінованого аналізу конкретно-історичних умов. Висвітлено особливості становлення географічної
освіти
. Проаналізовано загальні тенденції розвитку та характерні особливості викладання географії у школах України XIX - XX ст. Значну увагу приділено змісту географічної
освіти
, її методологічному забезпеченню. Показано значущість нормативно-правової бази нашої країни щодо становлення та розвитку
шкільної
географії. Проаналізовано виховний потенціал географії як навчального предмета, виявлено прогностичні тенденції її розвитку у сучасній школі. З використанням історичного підходу з'ясовано закономірності розвитку
шкільної
географічної
освіти
.
-
Роль історичної науки та освіти у формуванні духовних цінностей українського народу: 1920-30-і рр.
Вперше у вітчизняній історіографії проаналізовано вплив
історичної
науки й
освіти
в Україні у 1920 - 30-х рр. на формування духовних цінностей українського народу. Розкрито механізм одержавлення та ідеологізації
історичної
науки, форми, а також методи пропаганди історичних знань. Показано залежність методики викладання історії від авторитарної освітньо-виховної системи тоталітарної держави. Встановлено, що викривлення традиційних цінностей українського народу засобами комуністичної пропаганди та
історичної
науки призвело до деморалізації суспільства, міфологізації
історичної
свідомості. Надано рекомендації щодо використання ідей і висновків дослідження у підготовці концепції
історичної
освіти
, нового покоління підручників з історії та сучасних підходів у вихованні молоді.
-
Релігійне виховання в історії шкільної освіти України (60-ті роки XIX ст. - 30-ті роки XX ст.)
Здійснено історико-педагогічний аналіз еволюції релігійного виховання в історії
шкільної
освіти
України, зокрема, у 1860 - 1930-[ рр. З'ясовано стан дослідженості проблеми. Виявлено передумови еволюції релігійного виховання в історії
шкільної
освіти
України зазначеного періоду, а саме: вплив державної ідеології та
шкільної
урядової політики, суспільно-політичної та громадсько-педагогічної думки стосовно релігійного виховання у навчально-виховних закладах. Установлено роль Церкви, державних і громадських інституцій, які брали участь у процесі виховання підростаючого покоління. Розроблено періодизацію релігійного виховання у закладах
шкільної
освіти
України з 1860-х рр. до 1930-х рр. Визначено головні тенденції кожного періоду. З'ясовано особливості змісту, методів, форм і засобів даного виховання у початковій і середній школі України у складі Російської імперії (1860 - 1917 рр.) та УНР (1917 - 1920 рр.). Висвітлено антирелігійну пропаганду у навчально-вихованому процесі радянської школи з 1920 р. до кінця 1930-х рр.
-
Становлення змісту шкільної початкової математичної освіти в Україні (60-і роки XIX - 30-і роки ХХ ст.)
Досліджено проблему становлення змісту
шкільної
початкової математичної
освіти
в Україні (1860-ті - 1930-ті рр.). Запропоновано науково обгрунтовані та узагальнені теоретико-методологічні засади розвитку змісту початкової математичної
освіти
, його структури, особливості конструювання з метою впровадження найбільш ефективних і оптимальних елементів до практики роботи сучасної початкової школи України. Показано необхідність створення нової системи початкової математичної
освіти
. Визначено основні етапи розвитку змісту
шкільної
початкової математичної
освіти
України останньої третини XIX - першої третини XX ст. Конкретизовано дидактичні підвалини формування та структурування змісту даної
освіти
та психолого-педагогічні вимоги до нього. Розкрито загальне та специфічне у розвитку змісту початкової математичної
освіти
різних регіонів України у зазначений період. Подано цілісний аналіз поглядів педагогів-математиків цього періоду. Висвітлено здобутки та втрати сучасних теоретичних засад формування та структурування змісту початкової математичної
освіти
.
-
Проблеми шкільної математичної освіти у педагогічній спадщині К.Ф.Лебединцева (1878 - 1925)
Розкрито історичні, соціально-педагогічні передумови, що вплинули на становлення та розвиток педагогічного світогляду К.Ф. Лебединцева (1858 - 1925 рр.). Висвітлено етапи його життєвого та творчого шляху. Виокремлено й охарактеризовано основні напрямки діяльності вченого за впровадження передових освітніх ідей у шкільну практику, визначено його внесок у розробку програм з математики, дослідження проблем початкової математичної
освіти
, підготовку підручників і задачників з алгебри, арифметики й геометрії та здійснено їх порівняльний аналіз із сучасними. Виявлено особливості підходу К. Лебединцева до проблем виховання, розгляду змісту й методів
шкільної
математичної
освіти
, розкрито значення його основних ідей у розв'язанні проблем сучасної математичної
освіти
. До наукового обігу введено нові історико-педагогічні документи, що характеризують К. Лебединцева як вченого, педагога, методиста-математика. Внаслідок проведеного дослідження істотно доповнено картину розвитку
шкільної
математичної
освіти
.
-
Розвиток історичної пропедевтики в українській школі
Розроблено періодизацію розвитку початкової
історичної
освіти
, проаналізовано шляхи генези змісту й практики
шкільної
історичної
пропедевтики, визначено суть поняття "історична пропедевтика", структурні компоненти та принципи, згідно яких на різних етапах шкільництва укладалися початкові курси історії, узагальнено сучасні тенденції у розвитку початкових курсів історії, що дає змогу прогнозувати подальше майбутнє
історичної
пропедевтики. На підставі тривалого педагогічного спостереження систематизовано класифікацію уроків з початкових курсів історії за типологічними й видовими ознаками, розроблено навчально-методичне забезпечення сучасного пропедевтичного курсу історії України для загальноосвітньої школи. Обгрунтовано доцільність використання навчально-методичних комплексів з
історичної
пропедевтики. До наукового обігу введено нові документи, історичні факти, які дають змогу створити цілісне уявлення про розвиток
шкільної
історичної
пропедевтики.
-
Становлення і розвиток шкільної географічної освіти в Україні (перша половина XX століття)
Проаналізовано загальні тенденції позитивних зрушень та характерні особливості викладання географії в школах України з 1900 до 1950 рр. Значну увагу приділено
системі
та змісту географічної
освіти
. Обгрунтовано періодизацію її становлення та розвитку. Показано значення історичних постанов вищих державних органів влади країни, які поклали початок новому етапу змін у викладанні географії, зміцніли її позиції серед предметів шкільного навчання. Розглянуто питання удосконалення навчальних планів і програм з географії, їх значення для становлення та розвитку географічної
освіти
в Україні на підвищення її наукового та методичного рівня впродовж першої половини XX ст. З використанням історичного підходу висвітлено закономірності поступового розвитку
шкільної
географічної
освіти
.